איזה יין מיועד ליישון ולכמה זמן?

מקרר יין עד 46 בקבוקים אינטגרלי/Free Standing דגם NS-45BD

זו שאלת השאלות בכל הקשור לשימור יין ולצערנו – אין לה תשובה פשוטה ובטח לא חד משמעית. ובכל זאת – להלן מעט מידע כללי שיעזור לכם להחליט מתי הגיע הזמן לפתוח את בקבוק היין אותו אתם שומרים לאירוע מיוחד.

ראשית, מהו אותו "חלון שתייה" של היין?

ובכן, חלון השתייה של יין הינו פרק הזמן בו היין נמצא בתנאים אופטימאליים לשתייה. פרק זמן זה מבוטא בדרך כלל במספר השנים שחלפו משנת הבציר של היין. לדוגמה, חלון שתיה של 5-10 שנים, משמעותו היא שהזמן הטוב ביותר לשתיית היין הוא בין 5 ל -10 שנים ממועד הבציר שלו. אם נפתח את היין לפני תחילת חלון השתייה שלו, יתכן והוא יהיה "צעיר מדי". למשל, יין אדום עלול להיות עפיץ מדי או בעל חמיצות בולטת מדי או שאולי הוא עדיין לא מאוזן. במידה ונפתח אותו לאחר תום חלון השתייה שלו, יתכן והיין יהיה "גמור": צבעו יטה לחום, הוא יאבד מהרעננות והפירותיות שלו ויפתח ריחות חימצון ("חומץ").

אז איך יודעים מהו חלון השתייה של היין שלכם?

ככלל (ויש המון יוצאים מן הכלל), יינות אדומים קלים ופירותיים לא מיועדים ליישון ארוך. ניתן לשמור אותם במשך שנים בודדות (שנה עד שלוש שנים) משנת הבציר בתנאי איחסון נאותים כמובן. לאחר מכן, הם יחלו לאבד טעמים וארומות.

לגבי יינות לבנים קלים ויינות רוזה – אלה מיועדים בדרך כלל לשתייה בטווח הקצר (עד שנתיים ממועד הבציר), אם כי יש ביניהם יוצאים מן הכלל אשר מיועדים ליישון ארוך.

יינות אדומים איכותיים, עשירים יותר בפנולים, טאנינים וחומצה, יישמרו לתקופה ארוכה יותר. חלקם אף ישתבח לאורך הזמן ויפתח קשת רחבה של טעמים וארומות שלא היו קיימים ביין בצעירותו.

שוב, ככלל ובהכללה רחבה, חלון השתייה של יינות אדומים ישראלים איכותיים הוא 5-10 שנים ממועד הבציר.

בנוגע ליינות אדומים איכותיים מחו"ל, התשובה מורכבת יותר. חלק מיינות בורדו, בורגון, ריוחה, ברולו ואחרים ב"עולם הישן" – רצוי ליישנם שנים ארוכות. יינות אלו יגיעו לשיאם אחרי 10-20 שנים ממועד הבציר ויפתחו עם השנים עושר טעמים ומורכבות נפלאים, אבל אלו הם רק מיעוט שבמיעוט ולגבי כל השאר – אין תשובה חד משמעית.

חשוב להדגיש: תנאי הכרחי לכך שהיין יאריך ימים ואף ישתבח (כל יין בהתאם לחלון השתייה שלו) הוא שעד לפתיחתו, הבקבוק ישמר בתנאים מתאימים ונכונים. מקררי יין מקנים ליין את תנאי הסביבה הנדרשים (טמפרטורה, לחות, דרגת אור וכו') ומאפשרים לו להאריך ימים.

ובכל זאת, איך יודעים?

אנחנו מניחים שמה שקראתם עד כה, גם אם זה הוסיף משהו לידע הכללי שלכם, לא ממש עוזר לכם להחליט האם את הבקבוק שאתם מחזיקים כרגע בידכם כדאי לפתוח היום, או להמתין עוד מספר שנים, או שמא כבר איחרתם את הרכבת והיין כבר נהפך לחומץ.

אז להלן כמה טיפים מעשיים כיצד לברר את חלון השתייה הספציפי של היין שלכם:

1. צרו קשר עם היקב, הם ישמחו לספק לכם את המידע הזה. חלק מהיקבים מפרסמים את המידע באתר שלהם.
2. חפשו באינטרנט- יש מידע על כמעט כל היינות הקיימים, כולל המלצות בנוגע לחלונות השתייה שלהם.
3. צרו אתנו קשר – או שנדע לענות לכם על המקום, ואם לא – נשמח לברר עבורכם.

ובסופו של דבר, המפתח הוא – סבלנות, והרבה – ביינות הטובים ההמתנה מאוד משתלמת!

לחיים! 🍷

    השאירו פרטים וניצור עמכם קשר





    This site is protected by reCAPTCHA and the Google

    Privacy Policy and Terms of Service apply.