איך שומרים על בקבוק יין פתוח (או: המלחמה נגד החמצן)

כשאתם פותחים בקבוק יין, מיד נוצר מגע בין הנוזל לבין החמצן שבאוויר. ביינות מסוימים, מגע זה, במינון הנכון, יכול לשפר את טעמי היין ולעזור לו "להיפתח" (מכאן המושג – "לתת ליין לנשום"). אולם חשיפה ארוכה של היין לחמצן פשוט תקלקל אותו: היין יתחמצן ויפתח ריחות חומץ ומתיקות לא נעימים. לכן, על מנת להאריך את חיי המדף של הבקבוק הפתוח, עליכם למנוע ככל שניתן את האינטראקציה הכימית בין החמצן ליין.

עוד לפני הטיפול בבקבוק הפתוח – חשוב לזכור: הבקבוק, טרם פתיחתו, חייב להישמר בתנאי טמפרטורה, לחות ואור מתאימים. לשם כך עליו להיות מאוחסן בסביבה מתאימה או מקרר יין שמקנה את התנאים הנאותים האלו.

להלן מספר טיפים מעשיים לשמור על בקבוק יין פתוח (מהקל אל הכבד):

טיפים על יין

החזירו את הפקק לבקבוק ואחסנו את הבקבוק במקרר

הטמפרטורה הנמוכה שבמקרר מאיטה באופן משמעותי את תהליך ההתחמצנות ומאריכה את חיי המדף של היין. מה שכן, ביינות אדומים, כשנרצה לשתות את היין פעם נוספת, נצטרך לזכור להוציא אותו מהמקרר ולתת לו להתחמם לטמפרטורה הנכונה (לפחות 16 מעלות).

אחסנו את הבקבוקים במצב מאונך

במצב שכיבה, שטח הפנים של הנוזל שבא במגע עם החמצן הכלוא בבקבוק גדול הרבה יותר מאשר אם הבקבוק במצב מאונך. לכן, הקפידו תמיד לשמור על בקבוקים פתוחים במצב מאונך.

העבירו את היין לבקבוקים קטנים

דרך מצוינת למנוע מגע בין החמצן ליין היא להעביר את היין שנותר בבקבוק לבקבוק קטן יותר. הקפידו שהבקבוק החדש יהיה מלא עד הסוף, כדי להבטיח שכמות החמצן בתוכו תהיה מינימלית.
בקבוקי יין קטנים (375 מ"ל) עם פקק הברגה הם אידיאלים למטרה זו.

שאבו את החמצן מהבקבוק

ניתן למצוא כיום בשוק מגוון משאבות פשוטות באמצעותן ניתן להוציא את החמצן שבבקבוק. משאבות אלו (דוגמת VacuVin) באות בדרך כלל בסט הכולל משאבת פלסטיק ושני פקקיי סיליקון. העלות לא גבוהה – כמה עשרות שקלים בלבד, והתרומה שלהן להאטת תהליך ההתחמצנות גבוהה. בהחלט קנייה משתלמת.
שימו לב : משאבות ופקקים אלו אינם מתאימים ליינות מבעבעים – עבורם יש צורך בפקק ייחודי.

הזריקו גז תחליפי לבקבוק

דרך נוספת להוציא את החמצן מתוך הבקבוק החצי מלא היא להוסיף לבקבוק גז תחליפי, כבד יותר מהחמצן, אך כזה שלא מייצר אינטראקציה כימית עם היין ולכן לא משנה את טעמו. הגזים שיכולים למלא תפקיד זה הם: דו תחמוצת הפחמן, חנקן וארגון. ניתן לרכוש כיום מכלים קטנים המותאמים למטרה זו ונוחים לשימוש. עלותם לא גבוהה (כמה עשרות שקלים), אך יש לקחת בחשבון שיש להחליפם לאחר מספר שימושים – ולכן כדאיות השימוש בהם ליינות לא יקרים מוטלת בספק.

מזגו יין באמצעות Coravin

Coravin הינה מערכת למזיגת יין המאפשרת למזוג יין מבלי לחלוץ את הפקק. זהו בעצם האמצעי היחיד שמאפשר לשמור יין לתקופות ארוכות – ימים, שבועות ואף חודשים. לב מערכת המזיגה הינה מחט חלולה החודרת דרך השעם, וקפסולת גז ארגון שמוזרם לתוך חלל הבקבוק ושומר על היין הנותר מהתחמצנות.

לסיכום, ככל שתקפידו יותר על מניעת הקשר יין-חמצן, כך בקבוק היין הפתוח יאריך יותר חיים. כמה זמן ? קשה להגיד – בהערכה גסה, משהו כמו 1-3 י

מים, אולם הדבר תלוי מאוד גם בסוג היין ואיכותו. ככלל, יינות אדומים "איכותיים", עם רמה גבוהה של חומציות וטאנינים, עמידים יותר ויאריכו יותר ימים.

    השאירו פרטים וניצור עמכם קשר





    This site is protected by reCAPTCHA and the Google

    Privacy Policy and Terms of Service apply.